Träning!

I går tränade vi lite dirigering och följ mig bara i trädgården men ändå Tessie är lite loj just nu hon är mitt i höglöpet så vi tränar lite lugnare, dirigeringarna går jättebra hon fattar direkt på detta avståndet (ca 5-10 meter) i alla fall ska prova med längre håll i kväll när vi träffar Gert.

Följ mig är heller inte något problem jag tycker att jag fått in henne närmre mitt ben nu så det är på gång med en bra "fot" hon följer mig fint när vi går ute och i trädgården det går nästan bäst när inget koppel är på.

Stoppsignalen gå jättebra att träna som Carina har visat oss med en dummi som belöning det funkar skit bra när vi är ute och går men INTE alls när Tessie jobbar det är precis som att hon inte vill bli störd, någon som har några fler tips???

Nu är det riktigt kul att träna hund och nu hoppas jag att vi kan få till det på nästa Wt och inte nolla på någon station, allt kan ju hända men det är mitt mål.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tessies styrka är ju söket, dvs att jobba självständigt. Jag tror att du ska börja att stoppa henne när hon inte är på för långt håll och tittar mot dig, då får du större chans att lyckas. Jag tränar in stopp genom att springa och busa, oftast på stranden, och sedan blåsa en stoppsignal. På det sättet får man in snabba sättanden i rörelse, det är en teknik som hunden måste lära sig. Ta det lugnt med att stoppa henne när hon jobbar, det sudadr bara ut det hon kan. Du kan också försöka överlista henne, lägg upp det så att hon inte klarar det utan dig, då lönar det sig för henne att göra som du säger!

2008-07-08 @ 10:13:06
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0