Träning! Träning och Träning nu är det riktigt kul.......


Saxtorp!
Har varit och  tränade hund utanför Saxtorp hade bestämt träff för att få lite hjälp med det där som inte riktigt sitter där det ska,  vi började med lite lydnad och när Tessie lugnat sig lite och det började gå riktigt bra med fotgåendet  så gick vi över på markeringar först bara nära och den första gick  bra den tog hon den andra gick inte bra den gjorde hon om till ett litet sök, Gert kom då på att när hon tittar på markeringen så vet hon exakt var den e men när jag sätter ner mina armar för att visa var hon ska så tappar hon de så nu är det armar på ryggen som gäller, vi utökade avståndet hela tiden och fick backa ett par gånger men jag är såååå nöjd med denna träningen hon gick riktigt långt (för att vara Tessie) iväg från mig utan att börja på ett sök och utan att vända om.
Markeringar varvades med fotgåendet  och lite störningar när Gert apporterade med Fender men det har inte Tessie något problem med för vi har ju övat massor av harmaskin hos Marie, hon vill dock gärna ha Koll för om den andra hunden missar så vet ju hon var hon ska gå.
Vi tränade även dolda markeringar vi gjorde en form av "klockan" och Gert kastade Dummin på samma ställe hela tiden och jag flyttade runt och tillslut var det en helt dold markering alla utom den sista klarade Tessie bra den sista tog det lite längre tid att hitta men hon hittade den och Gert sa att hon letade inom rätt område hela tiden så det var ju positivt det också.
Det var utlagt 5 rådjurs dummis på en backe och dit skulle vi skicka, Gert började med Fender och det gick jättebra sen var det Tessies tur hon sprang raktut och letade upp en och kom tillbaka till mig, samma sak med nästa vi hämtade detta gick jättebra.
Vi gjorde ett sök det lades ut 10 dummisar på ett öppet fält  Eva började med sin Labbe och tog in 5 st sen var det Tessies tur hon hittade 1 kom in och lämnade av sen var det liksom lite stopp då hade vi tränat i nästan2 timmar och hon var trött efter att ha sökt efter nr 2 ganska länge gick jag ut för att stötta henne men varken hon eller jag hittade fler så jag la ner den jag hade i handen så hon fick hitta den så hon fick lyckas här oxå.
Vilken super träning vi fick både Tessie och jag lärde oss massor vi körde hem trötta och glada.
Tack för all hjälp!!!! Längtar redan till nästa träning.

Träning i Pärup!

I onsdags så var det dax för hundträning i Pärup hos Marie, Mia jag och Conlet (Irländare) började i skogen med ett cockersök till Vidda sen gick vi vidare och gjorde markeringar både synliga och dolda och det gick riktigt bra sen ställde vi oss i en triangel och kastade till varandra jag är såååå nöjd med Tessie jag fick allt i handen och det var VILT vi tränade med hon har blivit så säker även på vilt hon tar det spontant utan något trams alls både kråkor skator och kanin det bådar gott för framtida prov, sen gick vi ut till de andra på träningsplanen och gjorde llite markeringar men där tyckte jag att Tessie var för het så hon fick sitta och titta på bara och det var nyttigt för henne, sen avslutade vi med lite lek och sen gos och så hade det gått 2 timmar OTROLIGT var blir tiden av?????

Saxtorp!
Nästa träning utanför Saxtorp var i går vi träffades kl 18 för lite träning med Tessie och Fender vi började med lite lydnad dvs Fot och det går bättre hela tiden sen gjorde vi markeringar och det gick jättebra nu vågar Tessie gå ifrån mig längre och det blir inget sök av det vi flyttade längre och längre bak så det blev ganska långa markeringar av det, sedan flyttade vi längre bort och gjorde markeringar i högtgräs och det fixade de båda två bra, sen var det Tessies tur att göra som vi gjorde sist att vi flyttade runt i en form av klocka så att markeringen tillslut blev dold ett par stycken hade hon lite problem med men annars är jag riktigt nöjd, jag kastade dubbelmarkeringar till Fender och han sprang rakt förbi Tessie och hämtade in (Tessie löper för fullt  nu) och lämnade snyggt i handen han är jätte duktig den grabben! sen var det dax att prova på vatten apporteringen och detta kan jag tänka mig var höjdpunkten både för Tessie och Fender för det var ju ganska så varmt, Tessie började men var inte riktigt som vanligt i vattnet jag hade väntat mig ett rejält plums men det kom inte Gert fick mana på henne lite att gå i vattnet och då gjorde hon det, vet inte om det har med löpet att göra eller varför hon tvekade, upp kom hon och gör som vanligt vid första vatten apporten lägger den och skakar sig (så nu är det att träna in "skaka" som komando oxå.) tar den igen och kommer sedan in med den utan några problem, Fender får nästa apport och då hörs det verkligen plums han bara kastar sig i vattnet och tar apporten och sen upp och lämnar av snyggt innan han skakar sig på Komando....snyggt jobbat.
Vi gör ett par vatten markeringar innan vi börjar dra oss mot bilarna för att göra lite dirigering och förr att avsluta med lite roligt med bollen.
Helt otroligt nu har det gått 2 timmar och vi har tränat massor och haft så kul!
Jag har säkert glömt en massa just nu men det uppdaterar vi sen i så fall. En sak kom jga på redan nu och det är att vi varvar träningen med både vanliga dummisar och rådjurs dummisar och det går lika bra med vilken som.


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Här fortsätter framåtgåendet i dubbel bemärkelse bemärkelse. Det är jätteroligt att läsa om det ni gör och hur ni gör det och jag försöker att se framför mig på näthinnan hur det hela går till. Håller med om att tiden bara rinner iväg när man tränar i 2 timmar.

2008-07-05 @ 13:41:38
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0