2 uppdateringar på en och samma dag

Här kommer en till när jag ändå är i gång.

Jakt i Danmark

I Lördags ringde klockan 4,20 man är inte riktigt klok som går upp tidigare på helgen än på vardagarna när det är jobb det var bara att masa sig av sängen och börja göra sig färdig för pappa skulle komma vid 5,15 och hämta Tessie och mig för en tur till Danmark på jakt det var ett ruskigt väder och pappa blev försenad han hamnade bakom en saltbil och fick snällt köra bakom den hela vägen hem till mig när vi väl packat in alla saker hundbur hund bössorna och ombyte så bar det i väg över bron mot Vigsnäs nere vid Rödby det tog 3 timmar att köra för det var mycket modd på vägen och det blåste och snöade en del när vi kom fram var det bättre väder och vi tog ut Tessie en runda så hon fick rasta sig ett tag sen blev vi bjudna på Dansk frukost hos Jana och Sören och efter ett tag så började det trilla in jägare som anslöt till frukosten.
Efter frukost och lite taktik snack så var det dax att byta om och ge sig ut på fälten för dagens första jakt vi började med att driva i genom en tätting och där kom det ut ett par fasaner dock ingen som jag hade på skotthåll på nästa ställe så kom en fasan tocke så fint flygande över ett stall tak och jag missar.................attans vad surt det var men men inget att göra något åt, Svend hade turen  eller skickligheten att skjuta en fasan som landade i högt vad det nu var något liknande rörflen och den skickade jag Tessie på och den kom hon med direkt skönt nu var den första avklarad på denna jakten och det gick riktigt bra.

Efter att ha trampat på ett tag på åkrarna så fick Svend åter skjuta denna gången en stor hare, vi fortsatte och sen var det Peters tur att skjuta sin första hare för dagen jag tyckte det var häftigt att gå med Tessie och tänkte inte så mycket på om jag skulle få skjuta något eller inte men rätt som det är när vi står still så ser jag i ögonvrån en hare som ligger och trycker precis bakom mig och Sören jag signalerar till Sören att han får backa och gå närmre mig så vi får stött upp haren och det gör han och då är jag beredd och skjuter min första hare någonsin vilken känsla trodde aldrig att det skulle vara så här.
Tessie satt fint hos mig när jag sköt jag hade henne i ett jägarkoppel hela dagen och det gick otroligt bra för att vara Tessie.
Efter ett par harar till var det dax för lite lunch eller lite är väl inte rätt ord när man är i Danmark och ska äta det börjades med kokt sill (åts inte av mig) sen var det olika sill det var varm leverpastej det var frickadeller och ostbricka och ja jag kommer knappt i håg allt som dukades fram mätt det blev man i alla fall.

Sen var det dax för jakt på fasaner och harar igen på en annan mark vi fick nästan vada över små bäckar som blivit efter snön och allt regnet men det gick det med pappa fick skjutet ett par fåglar och tur var väl det för han sköt 4 skott efter en hare innan på dagen och den haren den springer i nu och det blev han terrad för under lunchen =) Jag hade även här turen att få skjuta en hare så det var en lyckad jakt för mig 4 skott och 2 harar.

Efter detta så skulle det skjutas lite lerduvor  och det tycker jag är jätte kul jag fick in ett par fullträffar och det är kul när man är ensam tjej bland alla männen sen  var det dax att  gå nere vid vattnet och vänta på gässen och änderna och de vill jag lova att det kom änder så det stod härligans till det blev mörkt fort så det blev inte så många skjutna men det var en häftig upplevelse denna jakten på änderna.
När vi kom tillbaka till huset så gjorde pappa och jag oss i ordning innan vi drack kaffe och det var dags att lasta in i bilen och bege sig hemåt mot svensk mark igen efter en härlig dag i Danmark hos goda vänner Tack Sören för en kanon dag och tur med vädret det hade vi ocksså fast det började dåligt.

Gissa om jag somnade gott och sov länge på söndagen?

Bilder kommer så småning om väntar på dem från fotografen Stine som följde oss på förmiddagen.

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vilken härlig jaktdag det blev för er och lyckosam sådan oxå. Är förstås mest avundsjuk på att du fick äta varm leverpastej till morgenmad :-(

Jag får vänta ända tills julaftons kväll innan jag får äta det... men det som väntar på något gott väntar aldrig för länge :-)

2008-11-29 @ 16:50:23
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Alina

Härlig blogg! :)

2008-11-29 @ 16:54:12
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Marie med Mascot

Nämen, här är det verkligen alltid intressant att titta in! Vilken kul dag för dig som jägare också! Låter som magen blir nöjd om inte annat att jaga i Danmark =)) Grattis till lyckad dag :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0