Vad är väl en kväll på SLOTTET?????

Jo helt sanslöst underbart!!!!!

Ska kanske börja från början, så här ligger det till jag blev uppringd i måndags av en kille som ville bjuda in oss till Trollenäs slott på andjakt och vad säger man? Jo man svarar ja tack jag kommer gärna, men kan inte lova att det funkar med min hund men följer gärna med. Givetvis tar du bössan med dig och gubben också, om du vill fortsätter Anders ......gissa om man är helt salig hela eftermiddagen sen?! JEPP helt rätt gissat.

I dag var det alltså samling på Trollenäs Slott kl 15,30 för att sedan åka en kort bit för att ta oss ut till ett vatten hål som låg mellan ett grane och salix skog (eller en remsa med salix på ca 6-10 meter brett) Johan började att gå med Milla i salixen och hon stöter upp en fasan som en utav killarna får en halv bra träff på men den seglar i väg ca 150 meter och försvinner bakom granedungen. Jag går i väg med Tessie och skickar henne på ett sök, hon far i väg som en raket och då tänker jag j_vla hund, att hon bara far i väg så där men herre gud var jag blir lycklig när jag kommer över kullen och bort mot granet, där kommer Tessie med fasanen i munnen YES YES YES vilken känsla........ som försvinner fort när jag inser att fasanen lever och jag är alldeles ensam, killarna är  ca 250 meter bort  och ta i den levande näääää så långt har jag inte kommit i min jakt karriär inu, bara att säga till Tessie att hålla kvar och bege oss mot grabbarna hon lägger ner den en gång för att ta ett nytt grepp när jag säger till henne och sedan bär hon den ända bort til Johan som får ta den och avliva den.Jag är salig och så lycklig att det blev en halv bra träff för då fick jag chans att testa om hon tar vilt som bara är skadat.

När jag är framme hos grabbarna igen så har Anders träffat en hare som sprang i väg, så det är bara för Tessie och mig att bege oss mot honom för att hjälpa till att hitta haren. Efter en stunds letande så hittar vi den och den blir avlivad den också. Under tiden Jörgen passar haren så står Anders och jag och pratar och Johan och Rasmus går i väg för att driva i genom en kant till,och efter en liten stund hör vi ett skott sen ingenting förrän efter en stund när de inte lyckats hitta den fasanen hellre utan behöver min  och Tessies hjälp. Vi går dit och Tessie hittar fasanen efter ett par minuters sök  YES YES YES igen, jag är så lycklig......

Sen skulle vi ställa upp oss runt dammen för nu började det skymma och ankorna är på ingång, jag står med Anders och har för länge sedan glömt att jag har en bössa på ryggen, är sååå koncentrerad på min hund, när ankorna kommer och det börjar skjutas så är Tessie så cool ett par pip kom det ,det kan jag inte sticka under stolen med men annars var hon helt fantastisk. Hon sitter still och tittar på ankorna som faller, det skjuts ett par och vi står kvar. Det kommer in några fler ankor, och det skjuts ett par till. En blir skadeskjuten och jag ombedes skicka Tessie meddetsamma, hon simmar rakt ut tar ankan, går upp på andra sidan och går runt och lämnar till mig, jag fattar egentligen ingenting. Hon KAN ju allt det vi har tränat på på riktigt, när jakten är avslutad och vi ska sammla in ankorna så apporterar Tessie utan problem, hon simmar ut i vattnet fast det är mörkt och hämtar in ankor till höger och vänster och sen är det dags att hämta en som trillat i granet, och det går lika bra det bara att skicka på sök så fixar hon det. Hon kommer ut till mig med anden och står och tittar på mig som att ska du inte ta den matte, och det gör jag och håller den i benen och ska räcka över den till Rasmus som vill ha den i halsen och jag fattar inte varför förräns han säger men Ingela den levde ju, och du höll den. Tur att  den var stilla annars vet jag inte hur det gått. Vi går runt vattnet för att apportera en som gått upp på en ö och lagt sig, dit skickar jag Tessie som går upp i vind och kommer med den också. Johan och Jörgen gick och letade efter en and som hade trillat bakom honom i högt gräs, och bäst som dom gick där och letade, så kom Milla med den i munnen. VILKEN KVÄLL PÅ SLOTTET VI HAFT!!!!!!Tack Anders för att vi fick vara med om detta.

Till er som undrar var vi hållit hus så har vi inte tränat hund sedan slutet på augusti allting har varit tråkigt, vi har bara gått här hemma och skrotat men för ca en och en halv vecka sedan började min energi komma tillbaka och då vill jag lova att då hände det grejer men det kan vi ta en annan gång.
På återseende mina vänner!

Kommentarer
Postat av: Mia o Viggo

Vilken härlig eftermiddag ni haft! Tror både du o Tessie kommer drömma gott inatt!

2008-11-12 @ 20:42:37
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Grattis!! Detta var väl precis vad ni behövde! Kram!

2008-11-13 @ 07:27:43
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Marie & Tonie

Sånna här berättelser gör oss uppfödare lyckliga! Tänk att våra uppfödda hundar får visa var de går för på riktigt. GOTT!!!

2008-11-13 @ 14:11:24
Postat av: G

Hej! Om intresse finns för ny bloggdesign till din blogg, kika in hos mig, http://babbidesign.blogg.se välkommen!

2008-11-13 @ 14:18:22
URL: http://babbidesign.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Oj oj oj, säger vi bara. Lite vila verkar ha gjort susen hos er alla! Kul att ni riktgt på "G" igen.

2008-11-13 @ 22:33:59
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Cissi

Låter härligt att ni är på gång igen...

2008-11-13 @ 23:15:57
Postat av: Ia & Kelly

En del får bara drömma(jag allså)om andjakt vid ett slott och andra får uppleva det.

Vilken härlig känsla det måste ha varit att se att appoteringen fungera i verkligheten.

2008-11-15 @ 10:35:12
URL: http://kellybrown.blogg.se/
Postat av: annelie

nämen tjena vad ni e duktiga! Precis vad ni behövde...Antar att det inte blev nåt skytte för ingela denna kväll.Hon har fattat den underbara känslan att det man tränat på verkligen fungerar!Och Johans lilla vilding med! Både jagat o störr o apporterat..Grattis till er båda..Kram (ska INTE berätta vad Nisse sysslat med....)

2008-11-15 @ 21:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0