Hängig Tessie och kompis Susanne.

Tänkte börja med hängiga Tessie, hon har varit hängig och inte riktigt sig själv nu ett tag så såg jag när vi var på SpaderMeitas cupen att hon hade mjölk i tuttarna och var alltså skendräktig och då började vi med gallastop direkt och mjölken avtog men min gamla vanliga Tessie kom inte riktigt tillbaka som jag hade räknat med hon är fortfarande hängig och tycker inte att det är riktigt kul, jag kontaktade min veterinär i fredags och fick rådet att åka in till Helsingborg för att få henne röntgad det låter som en livmodeinflammation tyckte hon på telefon sagt och gjort jag tog Tessie i bilen och for iväg efter ett par timmars väntan så var vi på röntgen men det såg bra ut så det togs en massa prover och hon blev vägd och vägde 24,8 och just då reagerade jag  inte men sen när jag kom hem så tyckte jag att det vägde hon inte för ett par månader sedan när vi var och blev vaccinerade hon har gått ner nästan 2 kilo inte bra.
Hon hade lite feber 39,4 och lite röd i ena örat som visade sig vara jäst svamp så det har vi fått betnovat emot, nu väntar vi på blodprovs svaren på Fästingburna sjukdomar kanske de kommer i dag annars i morgon, jag vill ha tillbaka min tosing hon är mycket bättre när hon är tokig än när man ser på henne att hon bara vill gå och lägga sig igen utan att ha gjort något alls.
Hon är lite bättre ute för det tycker hon är roligt inu och då kommer orken igen........hoppas vi hittar felet för snart stundar Flatmästerskapet och det ska vi ju vara med på.


Min Kompis Susanne!

Detta måste jag bara skriva och berätta om, våra vänner Susanne och Robban har skaffat hund en liten schäfer vid namn Saga som är hur mysig som helst.
Vi blev väldigt förvånade när Susanne ringde en dag och nästan skrek i luren Ingela vet du vad jag har gjort ? jag har skaffat hund..... jag blev väldigt snopen men glad äntligen har den familjen också blivit normal =) (eller vad tycker du Sara?)
Vi har pratat massor i telefon och vi har varit nere hos Susanne och Robban och hjälpt dem med lilla Saga, de har hunnits med massor i dessa dagar, Susanne ringde en dag när vi var i stugan och berättade att när hon var ute med Saga på ängen så satte hon full fart mot ån som rinner igenom Marieholm och hon stannade inte och ni kan ju tänka er hur det kan gå för en 10 veckors liten valp i en djup å, det var bara för Susanne att kasta sig i och få tag i Saga ni skulle sett stackart Olivia 10år stå och se först sin hund flyga i ån och sen mamma efter  den stackaren hon var helt chockad sen, vi har även hunnit ha lite morrning mot Saga som snabbt blev en liten tuffing som hoppade och bet alla som kom innanför dörren detta har hjälpt så nu är det betydligt lugnare.....numera kallas jag för Tant Morra av Olivia när jag kommer.
Sen läste Susanne på min blogg att jag hade skjutit min första gris....hon ringde och gratulerade och berättade att hon var så stolt över mig (fniss) och att Johan inte hade sagt något till henne när han varit där kvällen innan jag kunde inte låta bli utan frågade om hon skulle följa med ut någon dag och sitta i skogen och döm om min förvåning när hon sa JA.
Jag tänkte att nu är det bäst att smida medans järnet är varmt så i Söndags när vi varit i Eslöv och ätit så hämtade vi Anders bil och körde hem med den till oss så Johan och Anders fick ha en kill kväll hos oss medans jag hämtade Susanne och vi körde ut i skogen.
Vi körde till samma ställe där jag skjutit grisen i fredags och där stötte vi på först en räv och 2 rådjur ett par harar och sen en räv till och massor av ankor i dammen vi stannade där en halv timme ungefär sen körde vi vidare ut i skogen och satt i ett torn en timme eller så där kom det bara ett skrämt rådjur förbi där vi bara skymtade baken, vi packade ihop och gick till bilen innan det var alldeles mörkt sen körde vi en runda där jag vet att det brukar vara djur vi kom fram till ett ställe där gick den en stor sugga med ganska stora kultingar vi hann se 6-7 stycken och Susanne blev eld och lågor
på vägen därifrån stötte vi på ett gäng Hjortar och ett par rådjur i åkern Susannes kommentar var att detta kommer aldrig Robban att tro på när jag kommer hem att jag sett alla dessa djuren på en och samma gång så nära hemma.

Jag följde med Susanne in när vi kom hem vid 23 tiden och där satt Nathalie på vasken och dinglade med benen och Susanne sa vet du var jag har varit Nathalie? Nathalies svar var ja jag vet du har varit i skogen Sara hade skickat meddelande till Natta att hon skulle rädda sin mamma när hon kunde för snart var det för sent hon kunde ju bara se på mig hur tokig jag är Sara hade också varit väldigt frågande och skrivit var är vår värld på väg.....stackars åtsidosatta tonåringar =)

I Kväll ska vi grilla här hos oss och sen tänkte jag ta med Susanne ut i skogen för jag ska lägga ett ÖKL spår tills i morgon så får hon se hur det går till hon hade någon konstig fundering kring hur man la viltspår så det är nog bästa att ta med henne ut och visa.
Susanne har bestämt sig att bli som jag så det får bli att ta jägarexamen och träna apportering med schäfern men det ska nog gå för trägen den vinner juh.
Vi kommer säkert att ha mycket kul under vägen dit.

Lycka till med lilla Saga!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller tummarna för tosingen!

2009-07-28 @ 22:03:15
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Vad skönt att det inte var livmoderinflammation... men så klart inte riktigt bra att hon är hängig, febrig och gått ner i vikt. Hoppas att det kommer ett snabbt svar på de andra proverna och att Tessie snart är sitt vanliga jag igen.



Har du "hotat" eller "mutat" din kompis eller räckte det bara med övertalning & visning?



Kramizar

2009-07-28 @ 23:47:10
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Gert

Tessie är bara olycklig, hon har ju inte fått träffa "den gule" på länge :-)



En till Ingela... hmmmmm

2009-07-29 @ 09:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0