HALO heter det visst som är runt månen i kväll........

När vi var ute med hundarna nu ikväll så såg månen konstig ut precis som en ring runt den som var ljusare, så jag var ute med min kamera och det blev inga super bilder men tittar man noga så ser man en ring runt ca 10 cm ner från månen,  det heter Halo och är ett fenomen som varar  ca 3 timmar och det händer bara vart 200 år fick jag veta av en kille i 8.an på Saras skola  som hade forskat om detta. Vet ej om det stämmer eller inte.



image221


image222
syns lite bättre på denna bilden som är tagen från ett fönster.

image223
Här syns det kanon bra.

Kommentarer
Postat av: Mia

Såg du inte min ring runt huvudet i helgen då? Den kallas inte Halo, utan gloria. Ibland hamnar den på sniskan... hehe...

2008-01-22 @ 13:53:17
Postat av: Åse Rönnblom Gustafsson

Kul att du lyckats fotografera ett halofenomen.
Nu är det inte sååå ovanligt med halo (kan ses runt solen också), men ack så spännande - och vackert!
Här http://home.swipnet.se/vof-trestad/misslex/kap31.htm hittar du lite info om halo.

Mvh Åse R G

2008-01-22 @ 16:25:45
URL: http://www.rowanblossom.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0