Wt med Mia i Kalmar

I fredags så packade vi in oss i Mias bil med husvagn och for till Kalmar för Wt, det blev en händelse rik helg med massor av skratt, på vägen upp  stannade vi i Påryd och handlade glass och gissa om vi dreglade när vi skulle betala för där bakom disken står världens pudding!! Mia skulle ha kaffe och jag ville ha take away oboy men det hade de inte då erbjuder killen en oboy ned konjak  det kunde jag få men inte där..........hur kan man sätta en sådan pudding på en mack i Påryd ingen jäkel känner ju till att det finns?!
Efter ett par timmars åkande till så var vi framme och loggade in (som Mia så flera gånger när vi skulle checka in) på Rafshagsuddens Camping (Mias camping hette visst något annat) när vi loggade in så var platsen bokad av mig Ingela Nilsson men camping kortet skrevs på Maria Nilsson gissa deras slutsats! jodå det märktes att de trodde att vi var gifta vi skrattade gott åt de när vi gick där ifrån för att parkera husvagnen på plats 118 just då ringde Johan för att kolla så vi vims major hade kommit fram som vi skulle ( vi hade ju gjort en tabbe innan och fått köra och vända 2ggr för att vi missade avfarten Gpsen var inte uppdaterad på att det  var en ny väg och den gamla var borttagen redan här garvade vi)  och när jag är i telefon så springer Mia runt på platsen för att visa hur hon ska köra för att vi ska få dörren på rätt håll ner mot vattnet med fin fin utsikt Mia tror att hon har dörren på husvagnen på förarsidan och gissa om jag verkligen ligger ner och tjuter av skratt när hon har parkerat husvagnen med dörren rakt mot träden i stället för vattnet och hon kommer av och frågar vad är det du skrattar åt?!
Vi låter husvagnen stå kvar som den blev parkerad först och det går precis lika bra att sova på det hållet, när vi vevat ner stödben och kopplat el mm så rastar vi hundar och ger oss av till Kalmar för att äta lite gott och GOTT det var det verkligen vi åt Grill Mix på Stekhuset vid hamnen i Kalmar såååååå underbart gott Rekomenderas verkligen om ni kommer till Kalmar efter maten tog vi en tur med hundarna i Kalmar innan vi sen körde en runda och tittade på slottet och Salvestaden, när vi kom tillbaka till campingen så var det dax attt krypa till kojs efter ett glas Amarula SUPER GOTT! Vi låg  och läste och pratade men mest av allt tror jag att vi garvade så husvagnen den hoppade, Mia ville lligga på höger sida i husvagnen och mig kvittar det var jag  sover det var bara det att hemma sover jag på höger sida och min hund ganska nära mig och nu blir det Mia som får ångra sig att hon ligger där för Viggo har parkerat sig på hennes högra sida och Tessie i mellan oss ganska nära Mia för så brukar hon ju ligga (synd att man inte har spelat in detta för det kunde blivit en rolig komedi) Jag tror att Mia sov ganska gott ialla fall jag gjorde det fram till klockan ringde 7 då var det rastning av hundar och dusch som gällde och hämta nybakade frallor i receptionen föär att avnjuta en mysig frukost i lugn och ro i husvagnen innan vi for i väg till samllingsplatsen för Wt-t det tog 2,5 minut att köra från campingen Suveränt!
Vi var nog lika nervösa båda när vi fått startordningen och gav oss ut  på första stationen på vars ett håll jag började på

Markerings stationen 12p
 Tessie var taggad som vanligt och har fortfarande svårt att gå fot ordentligt (men det blir bättre hela tiden) detta var en ganska enkel markering, sätt hunden i rätt riktning, det slängs en markering utanför en stig i högt gräs vänta på tillåtelse att skicka hunden, det går bra MEN min hund går av stigen för tidigt och gör om markeringen till ett litet sök hittar dummisen och kommer in med den sätter sig fot och lämnar av YES YES YES det sitter även när vi är ute på tävling så skönt.

Vatten apportering 0p
Detta var en svår station för nkl (hörde aven andra kommentera det) simma över vatten och upp på en ö omringad av vass  med högt gräs på det var slängt en markering vid en björk som skulle hämtas in och sen tillbaka, Tessie hittade ingen dummi och kom in från  vänster sida, jag såg inte om hon hade dummin eller inte förrens det var för sent för då kunde jag försökt att stoppa henne och skickat henne på ut men när hon kommmit in en gång så fick man inte skicka om Trist för vatten det älskar hon ju.

Markering/Dirigering 12p
Denna station såg enkel ut MEN det var den inte, man skulle gå fot ca 15 meter sätta hunden där själv gå ut och lägga en dummi till vänster gå tillbaka få en markering raktfram i det höga gräset  (de måste ha någon kärlek till högt gräs de där Kalmarborna) och denna markering i det höga gräset var inte lätt Tessie for rakt ut till den först med hittar inte den och börjar söka springer fram och tillbaka och vänder upp mot dummin jag  lagt ut där får jag stopp på henne och skickar henne med komando  på den första igen som hon då hittar och kommer in och sätter sig fot och lämnar av snyggt i handen sen vänder vi upp mot den andra dummin som hon spikar såååå snyggt, domarens kommentar var varför kunde hon inte göra lika dant med den första? jag säg de den som  vet......

Markering i Skog 10p
Enkel markering i Högt gräs i skog, gå fot (går bättre här än på de andra stationerna nu har hon taggat ner lite grann)fram tilll en pinne stanna där, det skjuts ett skott och en dummi kastas vänta ca 3 sekunder innan man skickar jag skickar Tessie som far rakt mot den men viker av innan och gör även om denna station till ett sök (gissa om min hund är en SÖK hund? har hört det några ggr av Marie och jag litar helt på henne) efter lite letande så hittar hon även denna dummin och kommer in och lämnar snyggt i handen precis som de andra.

Walk up 11p 
Detta var helt nytt för mig har aldrig gått walk up innan, jag kom i par med en tjej med en hanhund som hette Emil (den stackaren gjorde verkligen skäl för sitt namn fick vi höra) det gick så där för nu var Tessie igen och ville vara först det blev vår tur att apportera först och skönt var det men även här en markering i Högt gräs som hon gjorde om till ett sök (måste träna markeringar lååååånga sådana) när hon hittat dummin så kom hon in och satte sig fint, vi fick backa och vara passiva medan Emil fick jobba Tessie hade lite svårt att sitta stilla nu hon ville så gärna hjälpa till ett stort plus var dock att hon var TYST hon glömmer liksom bort att pipa när det verkligen gäller Sköööönt.



Det var ett mycket trevligt arrangerat Wt  och vi träffade som Mia skrivit en massa trevliga människor bla paret där jag gjorde bort mig och svarade på frågan Vad har ni för hundar? svarade Flattar när de menade vilken klass vi skrattade gott och kom även fram till att frågan var ganska korkat ställd men det gjorde inget för nu har vi något att garva åt ett tag framåt.......eller hur Mia!

Nu är det hårdträning inför Karlskrona fotgående och låååånga markeringar som gäller och förhoppningsvis så ska vi klara nollan nästa gång.

Tack Mia för en super trevlig helg nu längtar vi tills vi packar in oss i ekipaget igen och far till Karlskrona för nya upptåg!








Nervös Mia!



Glad Mia efter en kanon station



Rastning på fredag kvällen





Kommentarer
Postat av: Lisa

Jo, nog har du en sökhund alltid! Jag tror att du ska lägga dummin på samma ställe och gå längre och längre i från den för att få bort henne sökbeteende, när du vill träna längden på markeringen. Högt gräs är svårt.

2008-06-30 @ 10:02:53
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Mia

Jasså Ingela, såg du någon som kastade dummiesen på den första stationen som du kallar markeringstation? Jag såg minsann ingen som kastade min dummie, utan den var redan utlagd till oss.... kanske det var nån som var lite nervös den första stationen och såg tomtar i skogen som kastade dummies?? Haha!!

2008-06-30 @ 11:04:21
Postat av: Ingela

Fasen oxå att det skulle bli fel! Nu får jag väl höra det OXÅ!!!!!!!! men jag bjuder på de garven!

2008-06-30 @ 12:50:42
Postat av: Carina

Vilken kanonhelg ni verkar ha haft! Grattis till de bra resultaten!

2008-06-30 @ 16:26:06
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Cissi

Låter som ni haft jättekul!! Om vi nu följer med till Karlskrona så blir det väl vi som kör dubbel nollor...så lite som vi tränat på sistone...

2008-06-30 @ 17:38:30
Postat av: Gert

Sicket "par" !! Man skulle kanske tipsa Lasse Åberg, kunde bli en kanon-film...Husvagnsresan!



Gratulerar till det fina resultatet, ser fram emot er start om 3 veckor

2008-06-30 @ 22:54:57
URL: http://dogblog12.blogspot.com/
Postat av: Helene & Wallander

Vilken toppenhelg ni fick med massor av roliga upplevelser av olika slag. Jätteroligt att det oxå gick så bra på WT:et.



Kul att vi kommer att ses på söndag.

2008-07-01 @ 22:01:06
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0