Ny Uppdatering .......det var ju på tiden



Jakten är slut för  denna säsongen, vi var på en  avslutnings jakt på Trollenäs med en massa trevligt folk, vi gick och drev och på första drevet så stod jag på pass och där kom 2 rådjur och tittade på mig en stor fin bast bock och en get annars såg jag inget och inga skott hördes, drev 2 var jag med och gick Anders och jag fick en ytterkant skönt tycker jag då jag inte är sååå förtjust i att möta grisarna på nära håll vill helst sitta i ett torn då det kom en hel flock rådjur springandes emellan oss sen kom det en stor gris men som tur var så kom den bakom oss i detta drevet blev där skjutet 1 räv och en gris.


Sen var det samling på gården för middag Johan L Ralle och Anders hade tillbringat fredagen hos Ralle och Camilla med att laga Chilliconcarne den var super god TACKAR för denna utsökta måltid, efter lite snack och massa mat så bar det iväg igen denna gången blev jag tilldelad ett "mitt" pass som Anders kallar det sen jag satt 5 dagar i samma torn samma vecka och nu visste jag att det skulle komma djur för det gör det alltid på det passet, drevet började långt borta och jag följde dem på radion det är minst lika spännande som att vara på plats, när de närmade sig mig så blev det ett fasligt knak och brak i buskarna bössan åker upp och ut kommer 7 rådjur som inte är lovliga bara att ta ner igen det kommer 3 rävar förbi mitt torn men INTE inom skotthåll (Jörgen!!! bara så du vet) när jag skymtar drevet så pratar de rätt livligt och ett tu tre så blir det ett fasligt liv de har nästa trampat på sugga och 2 års grisar som låg och tryckte det blir ett himmelens brak och det kommer grisar till höger och vänster suggan går med full fart i staketet som är bakom mig och det blir ett jätte brak hon kommer inte igenom utan flyget bakåt och springer sen i väg efter åringarna som givetvis sprang på helt fel håll mot där jag satt.

Det var en väldigt givande och rolig dag det blev skjutet 1 räv 2 års grisar och 2 hjort kalvar.

Nu ser vi framemot hösten...... fast det går ju att sitta på gris nu så helt dött är det ju inte, sen är det ju snart väder att åka på skjutbanan och träna upp svingen lite det behövs ju alltid.


I Söndags så var vi i Pärup och tränade hund det var jätte länge sedan och det var kul att träffas igen synd att Cissi inte kunde komma denna gången bara, vi började med att äta Maries hemma lagade älgsoppa, den var super god och att prata igenom lite vad vi har problem med och jag har ju samma problem som innan hon piper och låter och håller på mest hela tiden.

Vi tränade stoppsignal och det har jag inte gjort sedan i fjol så det var ju väntat att det inte skulle funka vi provade lite olika metoder och en fattade hon så snabbt så det blev ett jätte skratt från alla för hon var snabbare än jag.


I Måndags så började vi första kursen i Viltspår för nybörjare det var 9 förväntansfulla spårare som mötte upp på Järavallen (en hade förhinder) det var en trevlig grupp med en del kända ansikte så det ska bli en kul vår med dessa.


I Måndags ringde Anders och ville träna Oyoy lite vi bestämde tisdag så det fick det bli, vi gick iväg till planteringen och började med ett sök detta går ju kanon med Tessie jag tycker det är bäst att börja med söket för då får hon sprungit av sig en del, Oyoy är en 2 årig Chessapeakbayretriever som Anders tagit över nyligen som inte haft det bra på sitt första hem  men fått det kanon bra nu, Anders skickade Oyoy på ett sök och denna gången var det bättre fart på honom (vi har tränat 1 gång innan och då var det typ valium i benen på honom) han var snabbt ute och hämtade dummisar och kom in med dem lika snabbt vi gjorde även markeringar och linjetag och det gick bra alltihop.


Det blev en intensiv timme sen var det dags för en kopp kaffe innan vi började plocka ner lister mm på nedanvåningen för nu när jakten är slut så har man ju tid över för målning och tapetsering =) jag tycker det är JÄTTEKUL men det gör inte min äkta hälft denna gången har han hållit god min och inte sagt så mycket, jag målade i går, och på kvällen var vi och tittade på golv ska bli sååå fint när det är färdigt jag fick dock kompromissa lite för jag har tagit hem tapet prover till stora rummet och tänkte göra om det också nu men då fick jag inget nytt golv i resten av nedanvåningen och nytt golv det vill jag ha så det rummet får vänta till efter sommaren. Efter detta projektet så är det huset som ska tvättas och målas både huset staketen och fönstren ska målas och så är det ju så att det är en del som blåser sönder hos oss varje år i vinterstormarna så det får vi ta tag i när det nu blir varmare. Vi vill ju också bygga ett trädäck utanför tillbyggnaden attans att man inte är gjord av pengar!!!!!!!! Det hade underlättat betydligt. Vi får se hur långt vi kommer detta året.


I går tog jag upp en påse med vilt ur frysen tänkte ta en genomkörare i dag innan jag ska börja på kurs i morgon hos Gert och Kent det ska bli kanon kul att komma igång igen det har ju mest varit jakt hela hösten och ingen träning nästan.

Anders kommer ett tag i kväll och ska testa Oyoy på vilt han har aldrig apporterat detta med Anders så det ska bli kul.


Lördag är det öppet på tippen så då ska vi röja en del och så ska det målas fönster och dörrar där inne sen ska vi bara vila och titta på tv , för på söndag så drar vi igång spårkursen för fortsättarna det ska bli sååå kul att träffa alla igen det är ett par nya som vi aldrig träffat sen bara "gamlingar" som gått hos oss i höstas.

Nu är den snart här så Trevlig Helg alla!!!!

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Ingen rast ingen vila hos er inte. Hoppas att det blir fint fint (så klart att det blir) när ni är klara med den nu påbörjade renoveringen.



Vi ses imorgon, himlans kuligt skall det bli.

2009-03-05 @ 23:51:36
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Sara & salsa

Nu har jag nästan bestämt mig helt om att anmäla till FM så det tycker jag nog ni också ska göra... Ni går ju kurs och allt! Ska ta Kerstins plats på AnnaLenas kurs, det ska bli skitkul! Ha det gott, vi hörs! Kram Sara

2009-03-07 @ 10:20:34
URL: http://flatcoat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0